O tom, že se právě nacházíme na počátku obrovské revoluce, kterou s sebou přináší umělá inteligence, se asi nemusíme dlouho bavit. To je prostě fakt. Stejně jako to, že v dohledné době zasáhne do práce skoro každému v oblasti marketingu a některé o ni připraví. Nevíme, kdy a jakým způsobem k tomu dojde, ale stane se to. Jednou z nejvíce zasažených oblastí bude tvorba obsahu. Mají se copywriteři, grafici nebo třeba webdesigneři bát o práci? A co vstup umělé inteligence přinese klientům?
Pomoc nebo záhuba?
Zpřístupnění Chat GPT 3 v loňském roce způsobilo pořádný rozruch. Jeho možnosti pro využití v marketingu a tvorbě obsahu jsou obrovské. Po zadání vám dokáže během chvíle připravit článek na téma a podle kritérií, která mu zadáte. To je skutečně revoluce, která v tu chvíli marketéry rozdělila na dva tábory.
SEO specialisté, programátoři nebo webmasteři si výskali, protože najednou získali pomocníka, který jim dokážeme velmi rychle a (v tuto chvíli) zcela zdarma vygenerovat obrovské množství textu nebo kódu, který potřebují. Ať už se jedná title a meta webu, popisky produktů na e-shop, návrhy témat článků nebo rovnou jejich kompletní znění, AI vám je dokáže během chvíle vygenerovat, a to dokonce v češtině. A v celkem ucházející kvalitě odpovídající kdejakému juniornímu copywriterovi.
Na druhé straně samozřejmě stojí tábor oněch juniorních pracovníků, u kterých hrozí, že jim AI vezme jejich práci. Ti argumentovali proti umělé inteligenci nevalnou úrovní textů a nesprávným užitím českého jazyka, nehledě na faktické chyby.
Kdo z nich má pravdu?
Chtělo by se říct, že do jisté míry oba tábory. Těžit z AI dokáže ale jen ten, kdo se jí nezalekne a dokáže ji přijmout jako pomocníka pro svou práci. Stejně jako, když se v druhé polovině 90. let objevilo dostupné internetové připojení.
Chat GPT 3 nám tvůrcům obsahu usnadní naši práci. Pomůže už s tvorbou obsahové strategie a nápady pro témata. Dokáže nám velmi rychle připravit podklady pro jednotlivé články a pokud mu dámě přesné zadání, pak nám je během okamžiku i napíše. Tedy alespoň jejich hrubou podobu, kterou už jako zkušení copywriteři dokážeme dovést do precizní podoby, na které jsou naši klienti zvyklí.
A faktické chyby? Chat GPT 3 vycházel z několik let staré databáze podkladů a nemá přístup k internetu. Nová verze GPT 4 má znalostní databázi mnohonásobně větší. Je to obrovský skok, jehož význam si v tuto chvíli asi nedokážeme plně představit. Čeká nás další kolo testování a hledání cest, jak potenciál umělé inteligence využít skutečně na maximum.
A to jsme ještě vůbec nemluvili o dalších nástrojích umělé inteligence zaměřené na tvorbu grafiky a brzy zřejmě i hudby a videí, nebo dokonce webových stránek. Tvořit obsah bude mnohem jednodušší, než kdy dřív.
Rychlejší a levnější, ale ne na úkor kvality
S jednoduchostí tvorby obsahu ale velmi pravděpodobně dojde k přehlcení jeho konzumentů. Právě v tomto bude i nadále lidská role velmi důležitá – strategická vize, kreativita a invence, snaha se odlišit, bude pro marketing i nadále tím stěžejním. AI nám k tomu jen uvolní ruce, usnadní a zrychlí naši práci. Ano, celá řada juniorních pracovníků o svou práci přijde, protože jejich pozice zaniknou. Ale zároveň to bude znamenat (a vlastně už znamená) snížení nákladů a mnohem příznivější cenu za tvorbu obsahu pro klienta.
Obsah tvořený agenturou | Obsah tvořený výhradně AI | Strategický tvůrce obsahu využívající AI |
Drahé Pomalé Kreativita, vytříbenost | Levné Rychlé Méně vytříbený jazyk Možnost faktických chyb | Cenově dostupnější než agentura Rychlejší než agentura Kreativita, vytříbenost zůstává |
Otázka v titulku našeho článku je tak vlastně zvolená nesprávně. Vítězem nebude AI a v mnoha případech ani tvůrci obsahu, kteří ve větší míře přijdou o své živobytí. Budou jím marketéři, kteří dokáži AI využít ve svůj prospěch. Ovšem tím hlavním vítězem, který bude z kombinace strategických content managerů a AI těžit, budou klienti a značky. A v konečném důsledku tím pádem i jejich zákazníci.
V Kreativní Bublině jsme o tom přesvědčeni, a proto už nějaký čas AI při tvorbě obsahu pro naše klienty využíváme.